The Notebook
Tittel: The Notebook (Dagboken)
Sjanger: Kjærlighet, drama
Skuespillere: Gena Rowlands, James Gardner, Rachel McAdams, Ryan Gosling
Utgivelses år: 2004
Varighet: 2 timer
Hva handler filmen om:

VIRKEMIDLER:
Handlingsgangen:
Handlingen hopper frem og tilbake i tid, der vi først starter på pleiehjemmet i nåtid. Deretter går man tilbake i tid, der man får se hvordan de møttes, og frem og tilbake så si hele tiden. Ender tilslutt der filmen startet i nåtid.
Konflikter i filmen:
Konflikter gjennom filmen er samfunnskillet mellom personene, og at kjærlighet ikke kan baseres på status i samfunnet. På den tiden handlingen er fra, var det utenkelig at man skulle være sammen med mennesker fra andre samfunnsklasser. Derfor ville ikke foreldrene til Allie at hun skulle ha noe med Noah å gjøre, noe som skaper konflikter. Moren holdt også brevene som Noah skrev skjult for Allie, for å hindre dem i å være med hverandre, og at hun heller skulle satse på en rik mann.
Lyd/Bilde:
I den første scenen ser vi en person, som er ute og ror på et stille vann i solnedgangen. Solnedgangen gir en rød, og varm farge, og det spilles rolig pianomusikk, som flyter i takt med båten. Med slike virkemidler, kommer vi i den rette stemningen, og vi ser med en gang at det er en film som skal ta oss med på en trist, hyggelig og en stemningsfull reise. I tillegg ser vi noen fugler fly rundt, som er et tegn på fred. Det er også filmet i et rolig tempo, der bildene glir i hverandre.
Naturlige lyder er også med på å skape en stemning i filmen. For eksempel på tivoliet, der man hører latter og karuseller i bakgrunnen. I andre scener, der biler kjører forbi, Allie som hopper i vannet, bølger som treffer land, fuglekvitring, regn, torden og gresshopper.
I en av de siste episodene i filmen, er Noah og Allie ute i en robåt med fugler som svømmer rundt dem. Lyden av årer som treffer vannet i en rolig bevegelse, med lett fløytemusikk og en hyggelig dialog, gjør at vi blir emosjonelt engasjert i det som foregår.
Etter hvert begynner det å tordne og regne noe som er med på å skape en økt spenning, i tillegg til nye fargetoner og lyssetting. Dette er en intens og en av mine yndlingsscener da det begynner å regne, og de begge finner ut at det er de som hører sammen.
På noen steder har de valgt å ta bort musikken, for at vi skal fokusere på dialogen.
På slutten da paret ligger på sykehuset har de fått til stemningen ved å bruke en kald, blåfarge sammen med musikken, slik at vi som seere blir følelsesmessig berørt.
Filmen har også to scener der Noah og Allie danser sammen som unge i begynnelsen, og i slutten av filmen når de er gamle. De har valgt å bruke samme sang, slik av vi kan trekke en parallell mellom parene.
Kameraet har også et rolig tempo, og riktige bruk av lyd, noe som har fått frem de følelsene som var meningen å få frem.
Kostymer:
I tillegg til at årstallet blir nevnt, da vi går tilbake i tid for å se hvordan de møttes, skjønner man hvilket årstall det er ved å se på klærne, håret og væremåte.
Allie, bruker kjoler som går rett under knærne, noe som er typisk for den tiden. Håret er enten krøllete eller fint satt opp. Noah, som kommer fra en mer fattig familie, bruker også typiske klær fra den tiden.
Måten man også ser hvordan tiden går, er på for eksempel skjegget og håret til Noah, og Allie har fått en mer voksen stil.
Min mening:
”The Notebook” er en sterk, kjærlighetsfilm om to personers første kjærlighet. Den er gripende, trist, og ikke minst god. Etter filmen satt jeg igjen med en sår, men likevel varm følelse, som tyder på at filmen virkelig har satt spor hos meg. Det er en av mine yndlingsfilmer, og jeg gråter hver gang jeg ser den. Det at de hater hverandre like mye som de elsker hverandre, og vil ha hverandre men ikke kan, gjør filmen veldig sårbar og verdt å se. Filmen passer for folk i alle aldere, og kan sees av både gutter og jenter. Jeg anbefaler alle å se den, og gir den terningkast 6!
Her kan dere kose dere med trailern:
-Caroline
Kilder:
-Filmen
-http://www.filmweb.no/trailere/article70440.ece
- http://www.nfi.no/barnunge/skolefilmutvalget/filmanalyse.html
-Wikepedia
-http://www.lydogbilde.no/the-notebook.4600001-45380.html
-http://www.filmweb.no/trailere/article70440.ece
- http://www.nfi.no/barnunge/skolefilmutvalget/filmanalyse.html
-Wikepedia
-http://www.lydogbilde.no/the-notebook.4600001-45380.html
Dette var kjempebra, Caroline! Her har du skrevet mye! Jeg likte veldig godt at du hadde fått med mange detaljer om lyd/bilde - det var svært interessant. Jeg planlegger å se filmen selv, den høres veldig fin ut, og når du gir den toppkarakter lover det godt.
SvarSlettDet hadde vært kult om den neste analysen din tok for seg en annen sjanger, så lærer jeg hvordan virkemidlene brukes på ulike måter i de forskjellige sjangrene.
Dette var i hvert fall veldig fint!
dette var kjempe bra!:)
SvarSlettelsker filmen selv!
Flott med kilder og forskjellige lenker for å se hvordan filmen er - det gir et godt, visuelt uttrykk. Jeg savner nok litt mer dybde i analysen (tematikk osv), men alt i alt en solid beskrivelse av denne filmen. Du formidler godt at den er anbefalt, uten å bli for uformell, og det er en styrke. Bra!
SvarSlettHei. Jeg lurer på om man kan låne denne filmanalysen til særemnet på vg3? er dette godt nok?
SvarSlett