Sider

onsdag 3. november 2010

"Er det én ting jeg ikke trenger så er det penisforlenger."

Ja, nå kan jeg tenke meg at dere har ventet lenge på min neste analyse. Mennesker i verden...Norge, ventetiden er over! Nå har jeg tatt for meg en av de elskbare Norvegia-reklamene. Da jeg bestemte meg for at den neste analysen skulle være av en reklamesnutt, tok det ikke lang tid før jeg skjønte at det måtte bli en av dem, en av de virkelig gode.

Jeg anbefaler å se de andre to reklamene også! 
- Norvegia-reklame: Elevsamtaler
- Norvegia-reklame: Brudd med kjærester
_____________________________________________________________________________

Analyse av reklamefilm
Norvegia - Noen forhold varer livet ut! 




Mitt førsteinntrykk: Morsom, annerledes.
Kommunikasjonssammenhengen: Det reklameres her for Norvegia gulost fra Tine i en filmsnutt på tv. Dette er én av tre reklamefilmer som reklamerer for Norvegia på mer eller mindre samme måten. Målgruppen i akkurat denne reklamen mener jeg er menn i alle aldre med det enkle unntak av små barn.
_
Beskrivelse: Vi ser i begynnelsen en ung mann som nettopp har anskaffet seg et nytt kjøretøy. Han skryter uhemmet av det til sin venn som jobber på en bensinstasjon. Videre utover i reklamen følger vi de samme mennene gjennom deres liv, og de diskuterer alle de nyanskaffede kjøretøyene til den første mannen etter hvert som han bytter dem ut. Hovedpersonen er alltid stolt og fornøyd over sine anskaffelser, og vennen responderer alltid med en viss skepsis. Samtalen er sammenhengende, og den fornøyde fartøykjøperen tygger på en skive med det som angivelig er Norvegia-ost.
_
Tolkning: Jeg tolker dette som en reklame som spiller på stereotypien om at menn er stolte vesener. Den viser hvordan de forholdene vi har til ting i hverdagen er i konstant endring - unntatt vårt forhold til Norvegia. 
_
1. Stoppeffekt/blikkfang: Det aller første vi ser er en sykkel, hovedpersonens første framkomstmiddel. Den er plassert midt i bildet og gir ikke uttrykk for å være av særlig høy kvalitet - mer et produkt fra en produksjon der kvantitet var viktig. Dette bildet er ganske spesielt og fikk meg til å bli nysgjerrig på hva dette kunne være en reklame for.
_
2. Bildespråk: Det er en fargefilm som finner sted utenfor en bensinstasjon. Bildet bytter mellom å være vinklet på mannen med bilene og vennen som står utenfor bensinstasjonen der vi forstår at sistnevnte jobber. 
_
3. Grafisk språk/layout: Det er lite skrift i denne reklamen. Bare det siste bildet der det vises et nærbilde av Norvegia-pakken og en matpakke, har tekst. Teksten er det velkjente slagordet: Noen forhold varer livet ut. Dette er skrevet i helt enkel hvit skrift som fremheves av at bakgrunnen er tatt ut av fokus.
_
4. Lesbarhet: Denne reklamen er en liten luring når det kommer til akkurat lesbarhet. Menneskene som har komponert denne reklamefilmen har fokusert på å bygge opp spenningen; vi får overhodet ikke vite hva det reklameres for før det aller siste bildet. Om en har sett en av de andre Norvegia-reklamene, kan en gjette seg til det ettersom de alle har samme konseptet. 
_
5. Andre språklige bilder:
- Klipping: Reklamen går over en lang tidsperiode; fra ungdomstid til gikta slår inn og en blir dårlig til bens. Likevel har regissøren klippet filmen slik at samtalen mellom de to mennene flyter som om den skulle vart et minutt. 
- Bildeutsnitt: I reklamer er det om å gjøre å lage en ikke-rotete, men fortsatt spennende, produkt som vil feste seg til kjøperens hukommelse. Det klarer denne! Bildet veksler bare mellom to scener og gir akkurat nok dose oversiktlighet til at vi ikke forvirres når mennene blir eldre og eldre. Kameraet står alltid på samme sted, og gir et totalbilde som dekker et stort nok område til å vise frem de diverse kjøretøyene i sin fulle glans.
- Humor: Den humoristiske dialogen mellom de to mennene får oss til å trekke på smilebåndet og merke oss produktet. Mannen med bilene sier alltid at han ikke trenger det-og-det kjøretøyet, og like etter er det nettopp det han har skaffet seg. Når han for eksempel sier "Er det én ting jeg ikke trenger så er det penisforlenger", kjøper han en motorsykkel med som er inkarnasjonen av mandighet og penisforlenger delux. Det er lett å holde følge i samtalen, og skryting fra én mann til en annen er et morsomt konsept.
- Språklige argumenter: Måten mennene konverserer på er viktig å legge merke til. Mange reklamer benytter seg av eksperter og argumentasjon basert på avansert språkbruk. I denne reklamen bruker personene derimot et svært folkelig språk som skaper en følelse av fellesskap og normalitet; de er mennesker som oss.
- Gjentakelser: Det er det samme som skjer om og om igjen gjennom hele reklamen; mannen får nytt kjøretøy, kompisen er skeptisk. 
- Slagord/ordspill: "Noen forhold varer livet ut".

_
Budskap: Forholdet til gjenstander som biler og andre ting vil alltid være i forandring, men forholdet til Norvegia varer livet ut fordi den er så god og passer alle - uansett.
_
Vurderinger: Det som virkelig klaffer i denne reklamen er flyten og dialogen. Den viser også god sammenheng mellom slagord og bilde, men ikke på et grunnt nivå, mer slik at vi forstår det om vi tenker i tillegg til å bare se på og lytte til reklamen. Vi blir med andre ord ikke servert forklaringen på disse to mennenes samtale på sølvfat. I tillegg liker jeg veldig godt trikset med å ikke avsløre hva det reklameres for før i siste liten; da tvinges og fristes kjøperne til å se videre helt til vi får svaret. Alt i alt er det god bruk av virkemidler, og til slutt kjenner alle til Norvegia.
To søte menn kan gjøre underverker! 
_
Av: Merete Stene
_____________________________________________________________________________ Kilder:
- http://noddi.com/Norsk/Analyse_reklame_sakprosa.htm
- http://www.youtube.com/watch?v=MK1-fRQkM2A

- http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.2779.2786&session_id=-2&spraak=bm
- http://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/beskrive+estetiske+uttrykk+i+teater,+film,+musikkvideo,+aviser+og+reklame+og+dr%C3%B8fte+ulike+funksjoner+knyttet+til+spr%C3%A5k+og+bilde
- http://no.wikipedia.org/wiki/Reklame
 
 

7 kommentarer:

  1. Dette var en bra og oversiktlig analyse, kjempe bra!:D

    SvarSlett
  2. veldig bra skrevet merete! haha, kreativ overskrift! :) <3

    SvarSlett
  3. Utrolig bra reklameanalyse :) Fått med alle elementene i reklamen har du også <3

    SvarSlett
  4. Godt jobbet, Merete! :) Det var et fint valg av reklame, og jeg synes du fikk med mye bra stoff! Håper du kommer til å analysere flere enn bare de to obligatoriske! :D

    SvarSlett
  5. Veldig bra, Merete. Jeg liker også denne reklamen, og jeg vil nok se mer analytisk på den neste gang jeg ser den.

    SvarSlett
  6. Ryddig og fin analyse, men humoren kunne vore dekka enda betre? Det er den som ber reklama? Men uansett, sterk og strukturert tekst. FLott jobb!

    SvarSlett
  7. Kjempe fin analyse, Merete! :)
    Jeg likte den veldig godt, du har fått med alt, og du skriver fantastisk bra!

    SvarSlett