Sider

mandag 8. november 2010

Taylor Swift - Love Story

Sangen er skrevet og spilt inn av Taylor Swift, og du finner den på hennes andre studio album, Fearless.

Videoen vant en CMA award under kategorien Music Video of the Year den 11. November 2009.
Sangen ble sluppet den 12. september 2008 og allerede i November samme året lå den på toppen av Billboard country char. Det var denne sangen som ga Taylor Swift sitt store gjennombrudd, og hun ble kjent utenfor Nord-Amerika og Australia. Sjangeren er Country pop. Medvirkende i videoen er Taylor Swift som Juliet og Justin Gaston som Romeo.




Tema, tekst og handling
Taylor synger om forbudt kjærlighet, og om et forhold som ikke er godtatt av samfunnet. Det er tydelig at det er to hovedpersoner i denne sangen, Romeo og Juliet. I mange av dagens musikkvideoer, filmer, bøker og tv-show finner vi intertekstualitet, det finner vi også i denne musikkvideoen. Historien som blir fortalt spiller på både Romeo og Juliet og Pride and Prejudice, og handlingen i videoen følger delvis disse historiene. Teksten i sangen er intertekstuell med Romeo og Juliet fordi starten er lik, mens historiene har forskjellig slutt. I videoen ser vi Taylor stå på verandaen og vente på sin versjon Mr. Darcy, akkurat som Elisabeth i Pride and Prejudice, det at en person referer til en annen person er intertekstualitet som hyppig blir brukt i den moderne populærkulturen.  At de to hovedpersonene blir sammenlignet og gjenkjent fra historien om Romeo og Juliet (skrevet av Shakespare) gir en slags underbevisst påvirkning av hvordan man skal tolke sangen, fordi alle kjenner den opprinnelige historien. Taylor skal selv ha utalt at hun skrev sangen til en kjæreste som var litt på kant med samfunnet, og det var derfor hun valgte visse linjer som: "this love is difficult, but it is real" og ”I love you, and that is all I know." Man kan ikke alltid være sikker, og ha kontroll over hva som skjer. Og at når samfunnet gjør kjærlighet vanskelig, må man stole på at kjærligheten er sann.

Scenene fra nåtiden er filmet på Cumberland University i Lebanon, Tennessee, mens scene fra slottet i skogen er filmet på Castle Gwynn rett utenfor Murfreesboro, Tennessee. Ut fra lyssettingen og kameraføringen i starten av videoen kan man anta at det er en kjærlighetshistorie involvert. Lys, komposisjon, kameraføring og farger kan brukes aktivt for å få fram et budskap. For å få fram den ønskede helheten spiller man også på assosiasjoner til filmer og bilder man har sett tidligere. I en musikkvideo blir dette forsterket ved hjelp av musikken, som er et viktig hjelpemiddel.


Filmtekniske grep og virkemidler
Det er noen hovedsettinger i musikkvideoen og her går kameraføring, bruk av farger og kontraster mye igjen.

Når Taylor er alene i tårnet er fargene lyse og myke og bildet er litt blurry. Settingen blir drømmende, som en uoppnåelig drøm. Taylor blir filmet mye nedenfra, noe som vanligvis er et tegn på makt, men pågrunn av fargene og lyset kan det i denne sammenhengen virke litt fjernt, og enda mer drømmende. Taylor virker nesten guddommelig der hun står, og dette er en kontrast til når hun filmes ovenifra, hvor hun virker sårbar. I disse scenene flytter kameravinkelen mye på seg, opp og ned, frem og tilbake, og dette virker også som en kontrast til, og forsterker når ansiktet til Taylor er i fokus. 

I de første scenene hvor vi ser de to er sammen er det rask kameraveksling, som gjør en litt forvirret stemning, samtidig som det får frem at det er en slags spenning mellom de to. En mørkere, mystisk og litt spennende filming skaper spenning og man lurer på hvordan forholdet utvikler seg og hva som kommer til å skje. Det er her man først legger merke til lyset som skinner igjennom nesten alle scenene i videoen, enten lys fra sola, stearinlys eller en lykt, det at et lys alltid finnes i bildet kan være et tegn på håp, og det gir en romantisk stemning.

På slutten ser vi at han kommer tilbake, og lyssettingen blir en annen. Det lyset som har skint igjennom hele videoen, er nå blitt til en soloppgang. Det er veldig mye fokus på ansiktsuttrykk og man kan lett lese hva de tenker og føler. Når det før i filmen har vært brukt mye bevegelse i filmingen, eller vekslet mellom bilder, er det her de to som er i sentrum, og kameraet snurrer rundt de to, så man får en følelse at akkurat nå, handler det bare om oss.

Det er mange virkemidler som er brukt for å få fram tema og budskap, men også for å skape stemning, håp og nysgjerrighet. Noen er nevnt over, men her kommer noen flere. Videoen åpner med at vi ser et bygg, som tydelig er skolen hun og han går på, det filmes nedenifra, og det gir en overveldende følelse, jeg tror dette skal si oss at skolen har en dominant rolle, eller mening om forholdet mellom disse to. Når han forlater henne filmes det ute i skogen, et bilde som vises er en blomst med en uklar statue i bakgrunnen, plutselig endres fokus, og blomsten er uklar og statuen veldig tydelig. Det er en bedene statue, og dette kan være et frempek på at han kommer tilbake. Generelle kameravinkler brukes også som et virkemiddel. Når de to er sammen filmes de mye ovenifra i fugleperspektiv, og det virker som om det er en overmakt som sier at dette skal gå bra. Froskeperspektivet, nedenifra, brukes når hun er alene, og hun føler kanskje ikke at hun når ned til han. Det er brukt mye visuelle kontraster som dette i videoen, mens det ikke er brukt mye farge- og lyskontraster.

Det filmes mye at de holder hender, et symbol på at de holder sammen. Da er hendene sentrert i bildet og dette gir en dominans. Når hun filmes alene er det gjerne med henne i det gylne snitt i bildet, og det skaper en god balanse og en herlig følelse.  Når paret filmes sammen er de to i senter i bildet, noe som spiller tilbake på at det er disse to som er hovedpersonene. Jeg syntes de har vært flinke til å skape en balanse i bildet til enhver tid, og jeg opplever i alle fall ikke en følelse av at bildet til noen tid "velter" ved at det skjer mye på kun den ene siden av bildet. Et eksempel på det er når hun går ut i skogen, kommer hun inn på høyresiden, men det ligger et tre diagonalt hun må gå under, dette skaper balanse i bildet, samtidig som det skaper spenning.

Den aller siste scenen i videoen, stopper kameraet opp, og det smilende paret er helt i fokus, før skjermen mørkner. Dette gir en følelse av at det skal gå bra.

Forholdet mellom tekst, melodi og bilder
Det er en klar sammenheng mellom det vi ser og det vi hører. Flere ganger ser øyet akkurat det øret hører. Noen detaljer i teksten, som blant annet muntlig tale er utelatt i videoen, men da spiller det vi ser en egen handling ut i fra det vi har hørt før, eller vi ser Taylor som står og venter, noe som er en del av helheten i sangen.
Melodien i sangen er veldig enkel og myk, og instrumentene de har brukt er banjo, gitar, bass, trommer og fiolin, som gir en enkel rytme og romantiske toner. Tempoet på melodien stiger i takt med handlingen, og øker en del i refrengene, for å synke ned til et behagelig tempo på versene, etter andre refreng kommer en instrumental, rolig del, og dette hører nok sammen med at dette er den tvilende delen, kommer Romeo tilbake? Plutselig ser hun han, og tempoet øker til et klimaks, før det igjen synker og avsluttes med setningen ”Cause we were both young when I first saw you..”
Vi finner ingen støtende, råe eller urovekkende bilder eller strofer i sangen eller videoen, og det vekkes ingen provoserende eller urovekkende tanker av det man hører eller ser.
Jeg mener at det umulig å si hva som har mest betydning for sangen, om det er teksten, melodien eller videoen. Men det jeg tror etter å ha hørt sangen tusen ganger og sett videoen like mange ganger, er at det helhetlige bildet har mye å si.

Min mening
Jeg syntes dette er en utrolig fin musikkvideo, og alt har virkelig klaffet. Den skiller seg ut fra mange musikkvideoer ved at den forteller en historie, uten at det medvirker jenter som danser i minimalt med tøy, alkohol og penger, det er heller ikke en sang som klager, eller skryter. Det er også dette som gjør at det går an å se videoen mange ganger, og høre sangen om og om igjen. Musikkvideoen retter seg nok mot unge jenter, og ettersom kjærlighet er et tidløst tema, og ved å bruke historier som Romeo og Juliet og Pride and Prejudice som inspirasjon treffer Taylor midt i blinken. Før jeg begynte på analysen var dette bare en fin sang med en vakker musikkvideo, men etter å ha satt meg inn i det er det så utrolig mye mer å si. Det som gjør sterkest inntrykk på meg er hvordan hun klarer å fortelle en historie igjennom en sang, samtidig som underbevisstheten vår fanger opp små ting i videoen vi ikke tenker over, men som er med på å styrke vår tolkning.


Kilder:
http://www.youtube.com/watch?v=8xg3vE8Ie_E&ob=av2e
http://www.metrolyrics.com/love-story-lyrics-taylor-swift.html 
http://en.wikipedia.org/wiki/Love_Story_(Taylor_Swift_song)
http://wiki.answers.com/Q/What_instruments_are_played_in_the_song_love_story
Og tusen takk til Cathrine Bjelke, du var til stor hjelp!

Håper dere liker analysen min! Er dere enige eller uenige med mine synspunkter?
-Eva

12 kommentarer:

  1. Dette var en utfyllende og veldig fin analyse, Eva! Jeg synes du har fått med masse bra, og må si meg enig i dine tolkninger - spesielt med hensyn til kameravinkel og symboler. Personlig liker jeg videoen veldig godt, jeg fascineres av den litt "gammeldagse" kjærligheten, og denne musikkvideoen er vakker og se på samtidig som Taylor Swift er en kompetent artist i mine øyne. Veldig bra, Eva, fortsett slik!

    SvarSlett
  2. Dette var en veldig bra analyse, Eva! du forklarte veldig bra rundt kameravinklingen og hva den hadde å si for videoen, noe de fleste ikke tenker over. gleder meg til neste innlegg! fortsett slik! :)

    Vilde

    SvarSlett
  3. Det er tydelig at du har jobbet mye med analysen, og det ble kjempe bra! Jeg er enig i dine synspunkter, og det var gøy å lese om det med hvordan kameraet er brukt! Jeg synes sangen er veldig bra (:

    SvarSlett
  4. Bra analyse, Eva! kjempeflott!

    - læreren din

    SvarSlett
  5. Dette var skikkelig bra, Eva! Du har med mange viktige punkter, og det er tydelig at du har jobbet hardt med denne analysen! Veldig bra! :)

    Hilsen Yvonne

    SvarSlett
  6. kjempe bra analyse evz! veldige konkrete og fine synspunkter du legger frem på slutten av analysen. lang og god utfyllende analyse, og det virker som at du har jobbet hardt med å få til dette ;)
    <3

    SvarSlett
  7. Du er kjempeflink eva! :D
    Vet du har jobba masse med denne, og det ble et kjempebra resultat! :)

    SvarSlett
  8. Så hyggelig at jeg var til hjelp! =) Du har skrevet en flott tekst Eva, og fått fram mange viktige trekk! Bra jobba! =D

    SvarSlett
  9. eva, du er flink! det var en veldig bra analyse :) den var lang og fyldig, men siden du jobbet så godt med den, er det rart den ble bra? foresten du er flink til skrive :)

    line den fine

    SvarSlett
  10. Dette ble en flott analyse, Eva:) Du bruker det tekstanalytiske verktøyet godt, ikke minst ved at du trekker fram så mange gode eksempler fra videoen for å illustrere poengene dine. Dette viser selvstendig forståelse:)

    Stolt mamma

    SvarSlett
  11. Supert Eva:) Veldig bra analyse!
    -Erlend

    SvarSlett
  12. Her har du fått mange kommentarer! DET tyder på en god tekst, og det er det. Grundig, kreativ og mye godt, norskfaglig stoff, samtidig som du virker engasjert. Og du har med intertekstualitet :D Supert! Jeg ville gjerne ha litt mer om HVORFOR intertekstualiteten er der, men dette er virkelig bra. Flott jobba!

    SvarSlett