Sider

torsdag 9. juni 2011

Siste runde med etnografi for denne gang

Line: Nå gleder jeg meg til å trene, har ikke trent på lenge!
Eva: Det skjønner jeg, du er jo endelig ikke krøpling lenger.. Hehe

Line: HAALLOoooooooo
Eva: Jeg tulla.. Ehe..

Line: Dust.. Håper det ikke er så mange her.

Eva: Det så ut som det var mange småunger her, men de er forhåpentligvis i barnebassengene så vi slipper å svømme sikksakk.

Line: Vet du hva som skjedde i dag?

Eva: Nei?

Line: Jeg mistet busskortet mitt IGJEN. Mamma kommer til å klikke..
Eva: HAHAHAHHAHAA, hvor mistet du det da?

Line: Tror du jeg vet hvor jeg mistet det?

Eva: Nei… haha.. Hvordan kom du deg hjem da?

Line: Fikk låne penger, men det er jo litt krise da!!!

Eva: Var det skolekort eller sånn du kjøper selv?

Line: Skolekort..
Eva: Da må du gå til resepsjonen på skolen da, og få nytt. 400 kr

Line: Jeg har jo ikke penger til det..
Eva: Det er snart sommer da!

Line: Ok….. Bry deg litt mindre om mine problemer

Eva: Du overdriver så sykt, du finner det sikkert i morgen

Line: Jaja, skal vi gå ut?

Eva: Ja, håper det ikke er så mange her.

Line: Enig.

HVEM ER VI?

Gruppen som snakker består av Line og Eva (meg selv). Vi møtes i svømmehallen hvor vi trener sammen to ganger i uken. Line har nettopp fylt 17 og Eva fyller 17 på søndag (yey!). Begge to går på studiespesialisering første året på vgs, men på forskjellige skoler. Vi har spilt på samme fotballag i en del år, men ble ikke - hva man kaller bestevenner - før i 10. klasse. For å være insider i samtalen må du være medlem i bestevennklubbenvår (oh yes) - og det er du nok dessverre ikke med mindre du er Line eller Eva , too bad for you.

SNIKK SNAKKET

Line og Eva snakker om hvordan dagen har vært og litt om treningsøkten de skal gjennomføre. Det er tydelig at dette er to gode venner, fordi samtalen faller naturlig, og vi leder inn nye emner om hverandre uanstrengt. Man trenger litt insider kunnskap for å kunne følge med. De som ikke vet hvem Line er, vet ikke bakgrunnen for at Eva sier ".. Nå er du jo endelig ikke krøpling lenger." Line hadde en operasjon i foten og gikk med en oversized gips og krykker i noen uker. Man skjønner heller ikke at Eva er litt likegyldig til lines problem fordi Line er en mester i å overdrive.

HVORFOR SNAKKER VI EGENTLIG SAMMEN?

Hvis jeg skal gi det mest naturlige svaret, er det ganske enkelt. Vi snakker sammen fordi vi er venner. Men poenget med analyse er ikke å finne de enkleste svarene, man må gå i dybden. Samtalen over er ikke seriøs og alvorlig eller anstrengt, den faller seg naturlig og vi snakker for å dele informasjon. Line søker støtte og medlidenhet fra Eva, men de er såpas gode venner at Eva ikke trenger å late som dette er noen stor krise. Vi kjenner nemlig hverandre godt nok til å vite hvordan den andre reagerer, og hvordan støtte og svar som kreves i forskjellige situasjoner.

KONKLUSJON

Det er mye man ikke tenker over når man snakker og er midt i en samtale. Nå tenker jeg ikke på at man snakker før man tenker og ser tilbake og tenker sa jeg VIRKELIG det der.. , men at vi faktisk tar på oss forskjellige roller i de forskjellige settingene, og at vi bruker forskjellig stemme og språkbruk avhengige av hvem vi snakker med. Om man er in - eller outsider i en samtale har også mye å si, hvis man er insider er man med på å lede samtalen og har internt språk og humor kan for eksempel. Være del av et fotball lag, vennegjeng eller familie. Hvis man er outsider er man ofte ikke med i gruppen som snakker tilvanlig kan for eksempel. Være nytt innskudd på idrettslag, ny på skolen eller som tredje hjul på vogna.

3 kommentarer:

  1. Vi er kule<3 men jeg overdriver ikke såå mye som du skal ha det til da, hallo seriøst, og det var sykt forferdelig å miste det kortet og.. men alt i alt godkjenner innlegget ditt, lo litt og da om jeg skal være heelt ærlig! :D

    SvarSlett
  2. Kjempe bra, dette var veldig spennende.

    SvarSlett
  3. Spennende - jeg liker særlig godt det du sier om forholdet dere mellom. Har du lært noe nytt???

    SvarSlett