Sider

fredag 10. juni 2011

Etnografi - På tur

Utdrag:
Caroline: Nei, vent a. Sånn. Hei, og velkommen til vår videoblogg.
Erik Bl: Halåå.
Caroline: hahaha
Erik Bl: Alt bare blåser.
Caroline: jeg vet. Men hvor er vi nå?
Bl: Ja, hvor er vi nå a? Vestre Vika?
Bl: Det blåser jo som faen.
Caroline: Ehm, ja. Det gjør det.
Bl: Se den digge rompa til Margret a.
Margret: nei, bl, slutt a! hahah
Caroline: hahah, margret.
Caroline: Neste uke, så er det klassefest.
Bl: ja. Hos hun der som hadde jævlig digg rompe.
Caroline: Og hva skal vi gjøre der?
Valdemar: Caroline.. Du er så jævla nørd.
Mats: Nei, faen. Du kødder med meg nå?

Så rev Mats mobilen ut av hendene på Caroline, og filmen ble avsluttet.

Hvem snakker?

Dette er i hovedsak en samtale mellom Erik Bl og Caroline. Margret, Valdemar og Mats kommer inn i samtalen etter hvert som de oppdager at Caroline filmer. Alle går på Sandvika Videregående skole i samme klasse, og er en del av samme vennegjeng. Under samtalen er de på klassetur i Oslo.

Hva snakkes de om?

Samtalen har ikke bare et samtaleemne. De snakker om hvor de er, at det er klassefest neste uke, og hvor digg rumpa til Margret er(!). Man trenger ikke insiderkunnskap for å henge med i det de forskjellige sier. Grunnen til det er at det blir sagt mye i samtalen som er lett for utenforstående å forstå. For eksempel: "hei og velkommen til vår videoblogg" og "hvor er vi nå." . Vi er på klassetur i Oslo, da jeg drar frem mobilen og begynner å filme oss. Dette kommer også frem i samtalen, i tillegg til at vi får vite hvordan været er.

Hvordan snakkes det?
En måte å snakke på som preger grupper er "fortelle". Grunnen til dette er fordi de for eksempel forteller hvor de er og at det er klassefest nesteuke. En annen måte er "spørre". Caroline spør Erik hvor de er, og han svarer at de er på Vestre Vika. Noe som viser at de er ungdommer er at de bruker "banning" som også er en måte å snakke på. Det blir brukt banning flere ganger i teksten, som for eksempel : "du er så jævla nørd". Det at de også er ungdommer skjønner de utenforstående da Caroline sier at de skal ha klassefest neste uke. Men det skal sies at de i bunn og grunn bare pisspreiker om alt og ingenting. Det er Caroline som styrer samtalen fordi det er hun som begynte å filme og spør meste parten av samtalen

Hvorfor snakkes det?
Deltakerne i gruppen snakker sammen fordi de er på tur, og Caroline drar frem kameraet og begynner å filme. De har som hensikt å underholde, være glade, men også innformere om hvor de for eksempel er. Men mest av alt, ble denne filmen laget for å ha gode minner som er fine å dra frem i senere tid. Det er ikke noen som er veldig utenfor, men Margret som Erik begynner å snakke om, er en utenforstående person som etter hvert blir en del av samtalen.

Konklusjon:
Vanligvis når jeg snakker med for eksempel vennegjengen min, tenker ikke jeg over språkbruket, hvem som styrer samtalen og hvorfor vi snakker sammen. Men etter at jeg har analysert en samtale vi har hatt, tenker jeg mer på dette. Hvorfor vi egentlig snakker sammen, og hvem som tar styringen. Jeg er også mer bevisst på de forskjellige rollene jeg har når jeg er i de forksjellige gruppene. At språkbruken for eksempel varier i veldig stor grad, med tanke på en samtale med bestemor og en annen med vennene mine. Det å være en insider eller outsider har veldig mye å si. For meg, er en insider en som er med i samtalen og er en av de som styrer den, mens en outsider er en som kanskje ikke er like mye med i samtalen og styrer den. For eksempel noen venninner som snakker, og så kommer en venninne til, som de kanskje har like mye til felles med. Denne personen blir da en outsider i samtalen de venninne har

- Caroline

4 kommentarer:

  1. Veldig bra jobba snuppa

    SvarSlett
  2. Kjempe bra :D Du er flink!

    SvarSlett
  3. En flott analyse, Eva - men litt kort samtale. Mer stoff gir mer analysemat - men veldig bra, altså. Særlig godt liker jeg konklusjonen din - du når innsikt her.

    SvarSlett
  4. Merete: Dette er Caroline sin etnografi, ikke Eva sin som du har kommentert ;) du har jo kommentert på Eva sin lenger ned på siden, så det vil si at vi har 4 analyser, ikke 3 som du sa først :)

    SvarSlett