Sider

mandag 2. mai 2011

Vet De ikke hva en sosiolekt er? Neh, det vet jæ'kke ass.

Da skal jeg opplyse deg!

Sosiolekt
En sosiolekt er en variant av en dialekt. Det handler om måten en snakker på, at grupper av mennesker med samme språk og dialekt bruker ulike ord og uttrykk, og oppfattes forskjellig.

Sosiolekter avhenger av kjønn, alder, utdanning, yrke og sosial status. De skyldes forskjeller i samfunnet - menneskene der er ulike - og har eksistert gjennom alle år ettersom samfunnet alltid har bestått av forskjellige samfunnsklasser der ulike sosiolekter har regjert.

Sosiolektene forteller mer om personer enn det språk og dialekt (som sier hvor de kommer fra geografisk) gjør, de sier noe om folks identitet, og hvor de hører til sosialt. Jeg, ei snart 17 år gammel jente med elleve år skolegang i ryggen, snakker helt annerledes (..I hope) enn en 57 år gammel mannlig snekker selv om vi begge har samme dialekt. Vi to hører antageligvis ikke til i samme slags sosiale krets.

Ulike sosiolekter
Disse to menneskene har samme språk og dialekt, men de snakker likevel forskjellig.




Eldre kvinne: Fru Olsen er 86 år gammel (holder seg svært godt), hun fullførte skolen og utdannet seg til lærer. Hun har for lengst gått av med pensjon, og tilbringer dagene med turer i parken like ved gamlehjemmet der hun bor. Fru Olsen snakker "pent" og tydelig, og bruker helt andre ord og uttrykk enn ungdom.




Ung gutt: Johnny er 13 år gammel, går i 8. klasse og er sikkert lettere spillavhengig. Dessuten spiser han sjelden grønnsakene sine. Johnny snakker langt mer utydelig enn Fru Olsen, og bruker flere lånord og moderne uttrykk.




For moro skyld: Jeg har også illustrert hvordan verden ville ha vært om disse to byttet sosiolekter.


Jeg vet ikke med dere, fellow norskelskere, men jeg er av den oppfatning at verden er fin som den er. Om bestemoren min en dag slo til med "yo, baarnebarn, wazzap?", ville jeg ha løpt skremt hjem. ASAP.
-Merete

Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sosiolekt
http://tlmj.blogspot.com/2008/03/dialekter-og-sosiolekter.html

10 kommentarer: