Sider

fredag 6. mai 2011

Samtaleanalyse

Heisann, heisann. Denne uken har vi hatt i oppgave å ta et opptak av en samtale, og deretter skrive ned et utdrag av samtalen. I timen i dag har vi gitt samtalene våre til en annen person som har fått gleden av å analysere samtalen. Jeg og Eva har analysert hverandres samtaler. Her kommer både samtalen til Eva, og analysen jeg lagde av den etterpå.

Mamma : Men hva skal du med den stasjonære da?

*

Dag: Det er bedre, funker bedre enn pc

Eva: Han skal spille enda mer når han er her, i bytte mot at han ikke får spilt når han er hos pappa

Mamma: God plan…

Dag: Det er din mening

Eva: Ler

Dag: Jeg har ikke sagt at jeg skal bruke den for da kan jeg ”spille mer”….

Mamma: Har jeg fortalt dere hva jeg har fått i bursdagsgave a? Som jeg ikke har fått enda da, den er på vei

Eva: Hva da?

Mamma: Ipad!

Eva: Hvem har du fått det av?

*

Mamma: Gjett

Dag: Hvorfor får ikke jeg det til bursdag?

Eva: Jeg og – ler – har du fått det av Steinar?

Mamma: Mhm

Eva: Jameen * fikk ikke du noe annet i bursdagsgave?

Mamma: nei

Eva: 2?

Mamma: HMM?

Eva: 2?

Mamma: Nei, jeg fikk den nyeste

Eva: Ja, det er 2’ern

Mamma: Mmm, med navnet mitt inngravert

Eva: Skal du bruke den på jobben da?

Mamma: Ja, noe. * Ja, jeg regner med det. Jeg skal bruke den litt


Analyse av Eva sin samtale:

Hvem snakker, og hvorfor?

Familien til Eva snakker ved middagsbordet. Dette gjør de mest sannsynlig for å ha et koselig måltid sammen med familien, og for å utlevere informasjon om hendelser som har skjedd i det siste.

De snakker om de nye elektroniske tingene de har kjøpt/ønsker å kjøpe, og hva de ønsker å bruke disse til. Dette er nok både for å ha et samtaleemne alle kan ta del i, og at det er greit for hele familien å vite noe om de nye innkjøpene eller planene.

Eva og moren hennes er litt mer engasjerte i samtalen enn Eva`s lillebror, Dag. Dag snakker mest for å overtale moren sin til å få ny PC, og av og til for å forsvare seg selv mot Eva sine argumenter. Eva og moren snakker en samtale som er mer av interesse for hverandre, og for å ha en hyggelig samtale sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar