Kjære lesere, reklameanalyse er utrolig spennende!
Jeg må innrømme at reklameplakater er så irriterende gjennomtenkt at det er litt drøyt - og virkelig spennende, og jeg kjenner meg en anelse fristet til å bli reklamemaker. At noe som er en naturlig del av hverdagen vår i så stor grad som reklame har så enorme mengder arbeid bak seg, kan jeg nesten ikke fatte. Hver minste detalj har en mening, vent og se.
Jeg må innrømme at reklameplakater er så irriterende gjennomtenkt at det er litt drøyt - og virkelig spennende, og jeg kjenner meg en anelse fristet til å bli reklamemaker. At noe som er en naturlig del av hverdagen vår i så stor grad som reklame har så enorme mengder arbeid bak seg, kan jeg nesten ikke fatte. Hver minste detalj har en mening, vent og se.
Reklame - Fra ordet "reclamare" som er latin for "å rope". Med reklame ønsker man å påvirke mottakere til å utføre en viss handling, for eksempel å kjøpe en bestemt vare. Ofte lages reklame utifra AIDA-prinsippet (Attention, Interest, Desire, Action). Det er to typer reklame; kommersiell, såkalt vanlig, reklame og informativ reklame som er reklame for meninger og holdninger (poiltikk, religion og lignende).
Problemstilling: Hvorfor er dette en god reklame som vil selge produktet til den aktuelle målgruppen?
__________________________________________________________________________ Analyse av reklameplakat
Eternity Moment - Calvin Klein
Eternity Moment - Calvin Klein
Mitt førsteinntrykk: Enkelt, pent. Kommunikasjonssammenhengen: Det reklameres for en parfyme på plakat, og den tilrekker kjøpere ved å illudere lykke. Målgruppen er uten tvil unge kvinner.
_
Beskrivelse: Et svart-hvitt-bilde av en smilende ung kvinne, Scarlett Johansson, med blondt hår som omfavnes av en kjekk mann i lekre klær og med lett bølgete hår bakover. Han har lukkede øyne og har lagt nesen sin inntil hodet hennes slik at det ser ut som han trekker inn duften hennes. Nede i høyre hjørne er parfymen som skal selges avbildet i farger ved siden av parfymelogoen "Eternity Moment" med skapernavnet "Calvin Klein" under. Den siste detaljen er en fransk setning som er plassert over armen til mannen: "Un moment seulement suffit à tout changer".
Beskrivelse: Et svart-hvitt-bilde av en smilende ung kvinne, Scarlett Johansson, med blondt hår som omfavnes av en kjekk mann i lekre klær og med lett bølgete hår bakover. Han har lukkede øyne og har lagt nesen sin inntil hodet hennes slik at det ser ut som han trekker inn duften hennes. Nede i høyre hjørne er parfymen som skal selges avbildet i farger ved siden av parfymelogoen "Eternity Moment" med skapernavnet "Calvin Klein" under. Den siste detaljen er en fransk setning som er plassert over armen til mannen: "Un moment seulement suffit à tout changer".
_
Tolkning: Jeg tolker denne reklamen som et forsøk på å friste mennesker med lykken som preger kvinnen på bildet. Lykke er noe alle vil ha, og her tilbyr de oss lykke på en liten flaske.
_
Tolkning: Jeg tolker denne reklamen som et forsøk på å friste mennesker med lykken som preger kvinnen på bildet. Lykke er noe alle vil ha, og her tilbyr de oss lykke på en liten flaske.
_
1. Stoppeffekt/blikkfang: Jeg merket meg Scarlett Johansson. Hun er verdenskjent, og det er lettere å merke seg berømte mennesker enn anonyme. Hadde det vært en vanlig dame, ville jeg ikke blitt like oppmerksom på plakaten.
_
_
2. Bildespråk: Bildet er i gråtoner med unntak av selve produktet, parfymen, som har fått beholde sine virkelige farger. Lokaliteten til de to personene på bildet har ingenting å si for reklamen og er tatt ut av fokus. Paret smiler og er glade.
_
_
3. Grafisk språk/layout: Navnet på parfymen, "Eternity Moment", i størst bokstaver - med fokus på "Moment". Dette er fordi "Eternity" er en hel parfymeserie bestående av en haug herlige dufter: Eternity Summer, Eternity Aqua, Eternity For Women, Eternity For Men... Jeg mistenker at dette Eternity-konseptet virkelig har slått an! Nedenfor parfymelogoen er merket, Calvin Klein, i litt mindre bokstaver. Vi bemerker oss også den lille setningen lenger opp på bildet: "Un moment seulement suffit à tout changer", lekker, fransk og elegant som seg hør og bør for en parfyme. All skriften er simpel, men smakfull og luksuriøs.
_
4. Lesbarhet: Reklamen er enkel å lese og forstå. Det er minimalt med tekst, bare det aller mest nødvendige pluss litt til, det lille ekstra som redder den fra platthet og lakk av sjel. En skjønner hvilket produkt som skal selges selv uten å lese dette også.
_
5. Andre språklige bilder:
- Kontraster og fargebruk: Fargebruken er svart/hvitt på majoriteten av bildet - kvinnen er lys og lett å se med sitt pene smil og åpne øyne; det er tydelig at hun er hovedpersonen. Mannen er mørkere og en mer diskrét skikkelse med lukkede øyne og ansiktet i profil. Unntakelsen fra gråtonene er parfymen nede i hjørnet som skinner i den svake rosafargen sin og trekker til seg blikkene våre. Den begrensede fargebruken er et viktig virkemiddel; reklamer for hudprodukter, kosmetikk og lignende varer holder seg til det enkle som symboliserer renhet. Dette gjelder skriften også i dette tilfellet.
- Argumentasjonsknep: Kjendisknepet; Scarlett Johansson. Som jeg allerede har nevnt er kjendiser og idoler en utspekulert metode for å fatte uskyldige menneskers interesse, og ved å bruke dem i reklame forbinder vi instinktivt deres vellykkethet med artikkelen som skal selges.
- Bildeutsnitt: Plakaten er et nærbilde av kvinnen og mannen - noe som gir mening ettersom parfyme som regel sprayes rundt hodet. Dessuten skal vi, mottakerene, legge merke til hvordan mannen nyter å trekke inn parfymelukten fra damens hud, og hennes store smil.
- Sammenheng mellom bilde og tekst: Denne reklamen er et eksemplarisk tilfelle av god sammenheng mellom tekst og bilde. Teksten fokuserer på produktnavnet "Moment", og det gjør bildet óg; mannen lukter på kvinnen - et sensuelt øyeblikk. Likevel er det den ekstra setningen som virkelig gjør dette til en fabelaktig reklameplakat: "Un moment seulement suffit à tout changer" som omtrent betyr "Bare et øyeblikk trengs for å endre alt". Sett at vi her tolker ordet "moment" (øyeblikk) i setningen som produktnavnet, får vi budskapet "Bare denne parfymen trengs for å endre alt". Ekstremt utspekulert, må jeg si!
_
Budskap: Skaff deg et eksemplar av parfymen "Eternity Moment" for da blir du like lykkelig som Scarlett Johansson, og ender opp med en kjekk mann.
_
Vurderinger: Jeg ser svært mye positivt ved denne reklamen; den er ryddig, enkel, lett å forstå, gir meg lyst til å kjøpe produktet. Den følger AIDA-prinsippet til punkt og prikke; Scarlett Johansson skaper oppmerksomhet (Attention), hun skaper interesse (Interest) også, bildets utstråling og høye lykkefaktor skaper begjær (Desire), og helheten av plakaten med sine fiffige detaljer har uten tvil gitt meg lyst til å kjøpe denne parfymen selv om jeg overhodet ikke har luktet på den. Hadde det ikke vært for at dette er en skoleoppgave, ville jeg vært overvunnet av lysten til å handle (Action) og stått i butikken for å betale i dette øyeblikk.
Det negative ved reklamen, hvis jeg skal være umenneskelig pirkete, må være at... Nei, umulig, jeg finner ingenting som kvalifiserer seg som negativt uansett hvor kritisk jeg ønsker å være. Hadde jeg vært av det mannlige kjønn kunne jeg furtet over at det var en kvinneparfyme, at jeg ikke var i målgruppen. Hvis ikke kan jeg i det minste klage over at bruk av det franske språket i reklamen begrenser forståelsen av plakaten, men reklameskaperene har benyttet seg av ord som kan forstås av dem som kan engelsk så det er ikke et reelt problem (moment, suffit=sufficient, changer=change).
Så hvorfor er dette en god reklame som vil selge produktet til den aktuelle målgruppen? Enkelt og greit fordi den er veldig gjennomført, og virkemidlene som er brukt fungerer godt til dette produktet.
Av: Merete Stene - Offer for reklamen hun selv analyserte.
__________________________________________________________________________
Kilder:
- http://noddi.com/Norsk/Analyse_reklame_sakprosa.htm
- http://www.kozmetikvemoda.com/images/poster/calvin_klein_eternity_moment.jpg
- http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.2779.2786&session_id=-2&spraak=bm
- http://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/beskrive+estetiske+uttrykk+i+teater,+film,+musikkvideo,+aviser+og+reklame+og+dr%C3%B8fte+ulike+funksjoner+knyttet+til+spr%C3%A5k+og+bilde
- http://no.wikipedia.org/wiki/Reklame
_
4. Lesbarhet: Reklamen er enkel å lese og forstå. Det er minimalt med tekst, bare det aller mest nødvendige pluss litt til, det lille ekstra som redder den fra platthet og lakk av sjel. En skjønner hvilket produkt som skal selges selv uten å lese dette også.
_
5. Andre språklige bilder:
- Kontraster og fargebruk: Fargebruken er svart/hvitt på majoriteten av bildet - kvinnen er lys og lett å se med sitt pene smil og åpne øyne; det er tydelig at hun er hovedpersonen. Mannen er mørkere og en mer diskrét skikkelse med lukkede øyne og ansiktet i profil. Unntakelsen fra gråtonene er parfymen nede i hjørnet som skinner i den svake rosafargen sin og trekker til seg blikkene våre. Den begrensede fargebruken er et viktig virkemiddel; reklamer for hudprodukter, kosmetikk og lignende varer holder seg til det enkle som symboliserer renhet. Dette gjelder skriften også i dette tilfellet.
- Argumentasjonsknep: Kjendisknepet; Scarlett Johansson. Som jeg allerede har nevnt er kjendiser og idoler en utspekulert metode for å fatte uskyldige menneskers interesse, og ved å bruke dem i reklame forbinder vi instinktivt deres vellykkethet med artikkelen som skal selges.
- Bildeutsnitt: Plakaten er et nærbilde av kvinnen og mannen - noe som gir mening ettersom parfyme som regel sprayes rundt hodet. Dessuten skal vi, mottakerene, legge merke til hvordan mannen nyter å trekke inn parfymelukten fra damens hud, og hennes store smil.
- Sammenheng mellom bilde og tekst: Denne reklamen er et eksemplarisk tilfelle av god sammenheng mellom tekst og bilde. Teksten fokuserer på produktnavnet "Moment", og det gjør bildet óg; mannen lukter på kvinnen - et sensuelt øyeblikk. Likevel er det den ekstra setningen som virkelig gjør dette til en fabelaktig reklameplakat: "Un moment seulement suffit à tout changer" som omtrent betyr "Bare et øyeblikk trengs for å endre alt". Sett at vi her tolker ordet "moment" (øyeblikk) i setningen som produktnavnet, får vi budskapet "Bare denne parfymen trengs for å endre alt". Ekstremt utspekulert, må jeg si!
_
Budskap: Skaff deg et eksemplar av parfymen "Eternity Moment" for da blir du like lykkelig som Scarlett Johansson, og ender opp med en kjekk mann.
_
Vurderinger: Jeg ser svært mye positivt ved denne reklamen; den er ryddig, enkel, lett å forstå, gir meg lyst til å kjøpe produktet. Den følger AIDA-prinsippet til punkt og prikke; Scarlett Johansson skaper oppmerksomhet (Attention), hun skaper interesse (Interest) også, bildets utstråling og høye lykkefaktor skaper begjær (Desire), og helheten av plakaten med sine fiffige detaljer har uten tvil gitt meg lyst til å kjøpe denne parfymen selv om jeg overhodet ikke har luktet på den. Hadde det ikke vært for at dette er en skoleoppgave, ville jeg vært overvunnet av lysten til å handle (Action) og stått i butikken for å betale i dette øyeblikk.
Det negative ved reklamen, hvis jeg skal være umenneskelig pirkete, må være at... Nei, umulig, jeg finner ingenting som kvalifiserer seg som negativt uansett hvor kritisk jeg ønsker å være. Hadde jeg vært av det mannlige kjønn kunne jeg furtet over at det var en kvinneparfyme, at jeg ikke var i målgruppen. Hvis ikke kan jeg i det minste klage over at bruk av det franske språket i reklamen begrenser forståelsen av plakaten, men reklameskaperene har benyttet seg av ord som kan forstås av dem som kan engelsk så det er ikke et reelt problem (moment, suffit=sufficient, changer=change).
Så hvorfor er dette en god reklame som vil selge produktet til den aktuelle målgruppen? Enkelt og greit fordi den er veldig gjennomført, og virkemidlene som er brukt fungerer godt til dette produktet.
Av: Merete Stene - Offer for reklamen hun selv analyserte.
__________________________________________________________________________
Kilder:
- http://noddi.com/Norsk/Analyse_reklame_sakprosa.htm
- http://www.kozmetikvemoda.com/images/poster/calvin_klein_eternity_moment.jpg
- http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.2779.2786&session_id=-2&spraak=bm
- http://sammensatt-sandvika.wikispaces.com/beskrive+estetiske+uttrykk+i+teater,+film,+musikkvideo,+aviser+og+reklame+og+dr%C3%B8fte+ulike+funksjoner+knyttet+til+spr%C3%A5k+og+bilde
- http://no.wikipedia.org/wiki/Reklame
Veldig bra Meretepuus
SvarSlettDet var en bra analyse, Merete! :) Den var veldig oversiktlig og fin!
SvarSlettwow, den var bra! :)
SvarSlettEn super analyse, Merete - du har virkelig fulgt oppskriften til punkt og prikke. Jeg ser på bildet med nye øyne når jeg er ferdig med å lese. Bra jobba!
SvarSlettHei Merete
SvarSlettDet er interessant å lese dine analyser. Et generelt spørsmål jeg vil anbefale deg å vurdere er om reklamen er unik for produktet. Jeg ser på internasjonale parfymereklamer en konkurranse i å finne den hoteste kjendisen. Av den grunn finner jeg ikke jeg noen sterke argumenter for at jeg skal velge dette produktet. Leonardo reklamerer for xxx og Brad Pitt for xxx, men er reklamen unik? Skiller den seg fra konkurrentene? En annen ting som bør vurderes ved bruk av kjendis er om kjendisen kun er et trekkplaster for å skaffe oppmerksomhet eller om det er relevant for budskapet.
Jeg mener bruken av Olaf Tufte til Møllers Tran er en riktig bruk av kjendis. Han er en vinner og jeg tror på at han bruker Møllers Tran. Produktet er relevant for han. I motsatt ende av skalalen er når OneCall bruker Sven Nordin og Tommy Steine. Bør jeg bli kunde i OneCall fordi disse reklamerer for det? Tror ikke det?
Mvh
Tor Anton Bjørge, Bates United